Tudatosan fideszes bulvártévét csinálnak az ATV-ből

orbán és atv
  • A Fidesz által sokáig üldözött Hit Gyülekezete 10 évig finanszírozta az egyetlen balos tévécsatornát, az ATV-t.
  • 2010 után mégis rengeteg kormányzati pénz jelent meg a felekezet környékén. És egyre több. 
  • A gyülekezet és az ATV átvette a kormány migránsozását, a TV2-ből töltötték fel az állományt, és egyre sűrűbben fordul elő, hogy felülről beleszólnak a szerkesztői munkába.
  • A folyamat ma ott tart, hogy az egyházat egykor üldöző Semjén Zsolt tart teológiai előadásokat az egyház akadémiáján.

“FRIDERIKUSZRÓL ELHITTÜK, HOGY ANYAGI VITA MIATT LÉPETT LE, BÁNÓVAL ÖSSZEVESZTEK, OLGÁT NEM TUDTÁK MEGTARTANI. AZTÁN MEGJELENT HAJDÚ PÉTER MINT KISFŐNÖK: MÉSZÁROS ANTÓNIA HELYÉRE HOZTA DEMCSÁKOT ÉS A TÖBBI TV2-S FIGURÁT. ÉRTEM ÉN, HOGY BULVÁRTÉVÉT CSINÁLNAK BELŐLÜNK A FIDESZNEK, DE LEGALÁBB SZÓLHATTAK VOLNA.” 

Az ATV egyik munkatársától származik a fenti idézet, aki szerint a tévé vezetősége másfél év alatt lebontotta a csatorna 15 évig építgetett közéleti portfólióját a 2018-as választás előtt. Egy másik még ott dolgozó, és több volt kollégával is beszéltünk az ATV-ben, aki  egyetért az állítással. Az elmúlt években egymás után szűntek meg a csatorna közéleti vitaműsorai: az Újságíróklub után vége lett a Csatt, a Hírvita, a Tét és a Szabad szemmel című programnak is, és mióta kitört a bevándorlási válság, a baloldali bástyaként megismert tévé több kérdésben a kormánypártok felé hajlik. Egy szerkesztő szerint 

“(…) KIZÁRT, HOGY TAVASZ UTÁN BALOLDALI MARADJON AZ ATV. IGAZÁBÓL MÁR MOST IS NONSZENSZ, HOGY FORMAILAG AZ”.

2016 májusában az ATV elköszönt a heti három műsort gyártó Friderikusz Sándortól, aki három éven keresztül készített politikai témájú beszélgetéseket. A hivatalos indok megszaladt költségekről szólt, az érintett szerint viszont szándékosan fárasztották ki állandó ígérgetéssel, és a növekvő politikai nyomás miatt kellett mennie. Nyáron bejelentették a TV2-től eltanácsolt Hajdú Péter érkezését, az Esti Frizbi bulvárműsor pedig átvette Mészáros Antónia politikai magazinjának vasárnap esti idősávját. 

December közepén a csatorna emblematikus műsorvezetője, Kálmán Olga felmondott és a Hír TV-hez távozott. Néhány nappal később az ATV-t és a Hit Gyülekezetét irányító Németh Sándort Andy Vajna TV2-tulaj oldalán fotózták le a Nobuban. Januártól aztán Hajdú hívására egymás után érkeztek a csatornához a TV2 volt celeb-műsorvezetői, Vujity Tvrtkótól Kárász Róbertig. Sokat elárul a prioritásokról, hogy eközben a kemény politikai riporterként megismert Krizsó Szilvia színházi talkshowt vezet a vasárnap esti műsorsávban. Hajdú augusztusban, a 24.hu-nak adott interjújában nem is titkolta ambícióit:

„AZT GONDOLOM, A VÁLASZTÁSOK UTÁN KELL KIVONNI A POLITIKÁT, HISZEN, HA KÉTHARMADDAL NYER A FIDESZ, A KUTYÁT SEM ÉRDEKLI MAJD.” 

A hit százmilliókat mozgat 

Az agrártelevízióként indult ATV 2003 óta van a protestáns pünkösdista-karizmatikus Hit Gyülekezete mozgalom (HGY) tulajdonában. Németh Sándor felekezete a rendszerváltás óta tudatosan mozgott a politika irányába: a demokratikus ellenzék oldalán jelen voltak az SZDSZ megalakulásánál és kitartottak a liberálisok mellett Hack Péter 2002-es távozásáig. 1990 után az MDF kormány destruktív szektaként tartotta számon a HGY-t, az 1994-es kormányváltást követően viszont nyugalom köszöntött a hívekre: megalakulhatott az egyházi utánpótlást képző Szent Pál Akadémia, a több ezresre duzzadt közösség pedig birtokba vehette a Budapest Sportcsarnokot gyűléseihez. 

 1998 UTÁN A FIDESZ VALÓSÁGGAL ÜLDÖZTE A HGY-T,

Orbán Viktor kormányfő és Dávid Ibolya igazságügyminiszter nem nézték jó szemmel a bevett egyházaktól független kezdeményezéseket, és állandóak voltak a Simicska Lajos vezette adóhatóság vizsgálatai. Négy év alatt 18 APEH-ellenőrzést kaptak nyakukba a felekezethez kötődő cégek, Ughy Attila és Várhegyi Attila fideszes politikusok pedig tiltott állami támogatással vádolták meg a gyülekezetet. 2001 nyarán állítólag kevés hiányzott hozzá, hogy bilincsben vezessék el Németh Sándort. 

Németh Sándor a Hit CsarnokábanFotó: Hit Gyülekezete

De Németh Sándort nem volt könnyű megtörni. A vezető lelkész nem csak szuggesztív szónok, dörzsölt stratéga is: az elmúlt 30 évben komplett cégcsoportot húzott fel az egyház mellett, lapkiadóval, iskolákkal, sportklubbal. Idejében felismerte, hogy a megmaradáshoz a nyilvánosságon keresztül vezet út: 1992-ben jelent meg először a gyülekezet Új Exodus című teológiai folyóirata, az 1997-ben alapított Hetek hetilap pedig a világi közönséghez igyekezett közelebb hozni a felekezetet. 

MIUTÁN A KÖZMÉDIÁBÓL KI VOLTAK TILTVA, AZ ATV MEGVÁSÁRLÁSÁVAL NÉMETH CÉLJA A GYÜLEKEZET IDENTITÁSÁNAK ÉS KÖZÉLETI KAPCSOLATAINAK ERŐSÍTÉSE VOLT. 

Fideszes adóvizsgálatok után, erős liberális kapcsolatok mellett az ATV értelemszerűen az MSZP-SZDSZ kormánynál kereste a lehetőségeket. Első lépése volt a tévé új vezetésnek, hogy kirúgják a Bayer-Lovas csatársorral uszító Sajtóklubbot,  2005-ben pedig az RTL Klub és az MTV egykori vezetőjét, Szabó Stein Imrét nevezték ki programigazgatónak. Némethék abban bíztak, hogy balra húzó véleményműsorokkal könnyebben jutnak kormányzati támogatáshoz és hirdetésekhez. De balról sosem kapták meg azt a törődést, amire számítottak volna. 

“SIMICSKA ELLENZÉKBEN NYOLC ÉVEN KERESZTÜL PUMPÁLTA A HÍR TV-T, EGYMÁS UTÁN VÁSÁROLTA AZ SNG-KOCSIKAT A STÁBNAK. BEFEKTETÉSKÉNT TEKINTETT RÁ. A SZOCIK VISZONT TERMÉSZETESNEK VETTÉK A HITGYÜLIS HÁTSZELET, ÉS HAZAVITTÉK A PÉNZT AHELYETT, HOGY BETEGYÉK AZ ATV-BE. VAGY BÁRMIBE” 

- festette le a két közéleti csatorna közti különbséget egy az ATV-től évekkel ezelőtt lelépett riporter, aki szerint Puch László szocialista pártpénztárnok inkább szerencsés körülményként látta, hogy az egyház önerőből fenntart egy kormánypárti tévét, amibe nem kell pénzt tolni.  

Németh Sándorról az ATV-ben a büfés is tudja, hogy egyedül határozza meg a gyülekezet és a tévé közéleti irányvonalait. Vallási, személyi és politikai kérdésekben nélküle nincs döntés. Miután a 2008-as népszavazás után világossá vált, hogy a szocialista-liberális kormányoknak leáldozott, új kapcsolatokat keresett. Egy 2011-es Narancs-interjúban Németh maga ismerte el, hogy 2009-ben a gyülekezet a Bokros Lajossal erősítő MDF-et támogatta az EP-választáson. Ezt a felekezetben többen nehezen emésztették meg a Dávid Ibolya vezette igazságügy üldöztetése után, de Németh pragmatikus maradt. Egy felekezeti életet ismerő forrásunk úgy fogalmazott, 

“HA AZ EGYHÁZ JÖVŐJÉRŐL VAGY PÉNZRŐL VOLT SZÓ, NÉMETH MINDIG FÉLRE TUDTA TENNI A SÉRELMEKET.” 

Herényi Károly és Bokros Lajos is gyakori vendég volt választás előtt a gyülekezet Gyömrői úti csarnokában és a Hetek szerkesztőségében, és az EP-választáson Bokrosék simán meg is ugrották az 5 százalékot és mandátumot nyertek. Aztán valami történt: a 2010-es választás előtt a gyülekezet kihátrált az MDF mögül. Németh szerint túl nagy volt az ellenszél, nem örült az SZDSZ és nem örültek a nagyok sem:

„AZ MSZP ÉS A FIDESZ VEZETŐI IS ELLENÉRDEKELTEK VOLTAK AZ MDF SIKERÉBEN, MINDKÉT OLDAL EZT ISMERTETTE VELÜNK. ENNEK ELLENÉRE BENSŐ MEGGYŐZŐDÉSÜNK VEZETETT, MIKOR VÉGÜL ELÁLLTUNK AZ EGYÜTTMŰKÖDÉSTŐL.”

Egy volt gyülekezeti tag és az MDF-kampány egy embere viszont azt mondta a 444-nek, hogy Orbánék paktumot kötöttek az MDF kigolyózására a felekezettel. (Az eset idején a “cionista biznisz-szektázó” jobbikosok is  ezt emlegették.) Két Simicskához közeli forrás szerint az egyezség megszületésében közreműködött a Fidesz egykori pénztárnoka is. A sajtóban is megjelent, hogy a gyülekezet ígéretet kapott fideszes vezetőktől: vallásügyi kérdésekben egyeztetnek majd velük.  

Az biztos, hogy bőven akadtak ütőkártyák a kormány kezében. Az egyházügyi törvény 2011-es módosításakor Némethék hónapokig tiltakoztak az ellen, hogy a bíróság helyett a politika döntsön a bejegyzett egyházi státuszokról. Aztán utolsó pillanatban a Fidesz magához vonta a tervezetet a KDNP -től és felvette a kiemelt egyházak listájára a Hit Gyülekezetét is. 

A KDNP – A “BIZNISZEGYHÁZAK KISZŰRÉSÉRE” HIVATKOZVA – 350-RŐL 13-RA CSÖKKENTETTE VOLNA A BEVETT ÉS KIEMELT EGYHÁZAK SZÁMÁT, UTOLSÓ PILLANATBAN EZT A SZÁMOT ORBÁNÉK – A HGY KEDVÉÉRT – MÉGIS 14-RE EMELTÉK. 

A HGY ezzel évi 269 millió forint normatív támogatást kap az államtólés egyházként folyamodhat az adózók 1 százalékáért – így ma már csak 31 másik egyházzal kell „megvívniuk” az adóadományokért, több tízezer egyesületként működő egyház helyett. Később több más egyház is ki tudta lobbizni az egyházi státuszt, a HGY viszont nem kényszerült további alkukra. Kivételes helyzetben voltak. 

Középen Németh Sándor, balján Ungvári Tamás, a kép bal szélén Semjén ZsoltFotó: Németh Sándor FB

A KORMÁNY DÖNTÉSÉVEL AZT ÜZENTE EGYHÁZAKNAK, HOGY AZ KAP ELŐJOGOKAT, AKI HAJLANDÓ EGYÜTTMŰKÖDNI.

Egy idősebb felekezeti tag szerint, aki a retorzióktól való félelem miatt kérte neve elhallgatását, 15 éve nem volt olyan feszült a hangulat a gyülekezetben, mint 2011 első felében, a jogszabályról szóló döntés előtt. Csak azután nyugodtak meg a kedélyek, amikor a nyáron Németh Sándor ellátogatott a Szent Pál Akadémia gyülekezeti főiskola és a felcsút Puskás Akadémia ifi meccsére. A hétvégi pihenését töltő Orbán akkor állítólag arról biztosította Némethet, hogy  “csinálhatnak amit akarnak, nem lesz gond”. 

A 2011-es  évben egy másik törvény is lázban tartotta a tévé vezetését: az országgyűlés az év júniusában módosította a sporttörvényt és rendelkezett a társasági adóról illetve az osztalékadóról szóló törvény változásairól. A tao-törvény lehetőséget adott a gyülekezetnek a Szent Pál Akadémia támogatására. A 600 hallgatót oktató iskola a Hit Csarnoka szomszédságában áll a Gyömrői úton, és sportklubot is üzemeltet, rektora a vezető lelkész felesége, Németh Judit. 

Az ATV igazgatóságát sokáig Rózsa István vezette, de 2011-ben Németh Sándor fiát, az akkor 28 éves Németh Szilárdot tette meg hírigazgatójának, Rózsa pedig az akadémiai sportklub élére került. 

Rózsát klasszikus bratyizó típusú vezetőként emlegetik, aki mindenkinek puszival köszön: közeli kapcsolatot ápolt sokáig Gyurcsány Ferenccel, Mesterházy Attilával és más baloldali potentátokkal, ismeri Rogán Antalt, sőt a Heti Válasz szerint húsz éve beszélő viszonyban van Orbán Viktorral is, akivel állítólag húsz évre rúgják a bőrt, sőt még 2010 után is többször fociztak együtt. 

Rózsa otthonosan mozog a média, a zene és a sport világában is, de 2011 után a tévé helyett máshol lettek fontos feladatai. Maradt a főlelkész jobbkeze és legfontosabb bizalmasa, “előre tolt éke”, ahogy egy ATV-s forrás nevezte, aki boldogan vállalta magára a piszkos anyagiakat és a fogadásokon történő bájolgást. Miközben Németh Szilárd átvette a szakmai munkát, a pénzügyek Rózsához kerültek. 

“Soha olyan lelkesnek és izgatottnak nem láttam mint mielőtt a parlamenten átment a 2011-es sporttörvény-módosítás” – mesélte Rózsáról egykor közeli kollégája, aki jó megfigyelőnek bizonyult: az elnök által felügyelt akadémiai szakosztályok jelentős támogatásokban részesültek a tao-korszak kezdete óta, pedig többször előfordult, hogy be se tudták fejezni az éves bajnokságot. A Szent Pál Akadémia FC-nek az MLSZ

  • 2011-ben 20 millió 950 ezer,
  • 2012-ben 21 millió 500 ezer,
  • 2013-ban 9 millió 200 ezer,
  • 2014-ben 16 millió 700 ezer,
  • 2015-ben 12 millió 700 ezer,
  • 2016-ban 15 millió 600 ezer

forint támogatást ítélt meg. Még a futballklub kosárlabda-szakosztálya (!) is kapott pénzt: 2012-ben 2 millió 9 ezer, 2013-ban 6 millió, 2014-ben 7 millió 600 ezer, 2015-ben pedig 14,7 millió forint támogatást hívtak le. 

Cser-Palkovics András polgármester a Hit Gyülekezete új székesfehérvári rendezvényközpontjának avatásán 2016. május 17-énFotó: Bodnár Boglárka / MTI

Rózsa kulturális befektetései is jól feküdtek az új rendszerben: koncertek és fesztiválok szervezésével működő cége 2014-ben 58 millió2016-ban 25 millió forint támogatásban részesült abból a keretből, amiről Balog Zoltán emberi erőforrásminiszter évről évre személyesen dönt. A Rózsa Records most december elején is kapott 25 millió forintotHorváth Charlie aktuális megakoncertjének finanszírozásához.  

2010 után más vonalakon is megszaporodtak a gesztusok a kormány és az egyház vonalán: Lázár János “kijárta”, hogy 99 évre ingyen bocsásson az önkormányzat a gyülekezet rendelkezésére egy hódmezővásárhelyi ingatlant, Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere állandó fővédnöke lett a Vidám Szimfonikusok koncertjének, Kósa Lajos és Cser-Palkovics András polgármesterek pedig örömmel nyitották meg az egyház debreceni illetve székesfehérvári iskoláját. 

2010-2014: Csúcsidő

2010 után fokozatosan lépkedett egymás felé a kormány és a Hit Gyülekezete, de ez még nem érintette az ATV működését. Az egzisztenciális előnyök mellett a közeledésben szerepet játszottak az emberi kapcsolatok is. Lévai Anikó évek óta szimpatizált a karizmatikus-evangélikus mozgalmakkal, és kereste is a kapcsolatot a gyülekezet vezetőivel. 2016 tavaszán Orbán Gáspár – noha nem felekezeti tag – szintén megfordult a Gyömrői úti istentiszteletek egyikén. Németh Szilárd mára közeli munkakapcsolatot alakított ki Orbán Viktor sajtósával, Kaminski Fannyval és Rogán Antal kommunikációs miniszter köreivel. 

A karizmatikus mozgalmak Észak-Amerikában hagyományosan a Republikánus Párt irányába húztak, Magyarországon az ismert előzmények miatt viszont nem volt kapcsolat a jobboldal és az evangélisták között. Elvi egyetértések viszont segítették a közeledést.

Németh Szilárd, az ATV vezérigazgatójaFotó: Szabados Attila / ATV

Az ATV véleményműsorai ugyan ellenzéki hangot ütöttek meg, de következetesen kerülték azokat a gyülekezettől távoli „világi témákat”, mint a melegházasság vagy az abortusz kérdése, sőt, az ATV-n mai napig kerülendő témának számít a pajzánkodás szimbólumának tekintett Sziget fesztivál is.

A HÍVŐK KÖZÜL SOKAN ÉVEKIG, MÁSOK SOHA NEM BOCSÁTOTTÁK MEG AZT A BOSZORKÁNYÜLDÖZÉST, AMIT A FIDESZ 1998 ÉS 2002 KÖZÖTT FOLYTATOTT A GYÜLEKEZET ELLEN. NÉMETH SÁNDOR ÉREZTE AZ ELLENÁLLÁST, EZÉRT KÖRÜLTEKINTŐEN IGYEKEZETT AZ ENYHÜLÉS IRÁNYÁBA TERELNI HÍVEIT. 

Az óvatosság indokolt volt. Az Orbán-korszak első éveiben dinamikusan nőtt a gyülekezeti tagok száma, amit sokan az ellenzéki ATV növekvő népszerűségének tulajdonítottak. A felekezeti tagok számáról nincs “hivatalos” adat, de az adóhatóság által vezetett egyházi felajánlások alapján 

2010-BEN 19 200-AN UTALTÁK ADÓJUK 1 SZÁZALÉKÁT A GYÜLEKEZETNEK, EZ A SZÁM 2013-RA FOKOZATOSAN 28 500-IG KÚSZOTT FEL, 2016-BAN PEDIG 34 EZER 400-ON TETŐZÖTT.

Nem minden gyülekezeti tag engedheti meg magának, hogy adakozzon, így a viszonyok ismerői szerint a felekezet teljes létszáma tízezrekkel is magasabb lehet. Nem túlzó a becslés, ami szerint 2010 óta a hívek száma másfélszeresére nőtt.  

Németh Szilárd tekintélyelvű vezető, aki sokáig egyedül apját fogadta el autoritásként és erélyesen lép fel a tapasztaltabb kollégákkal szemben is. Maga is kötődik a felekezethez, de szakmailag kényes az ATV független imázsára: interjúiban is hangsúlyozza, hogy “állandó ellenzéki” tévét akar csinálni. Ez egy ideig ment is jelentős konfliktusok nélkül: Kálmán Olga és az Egyenes Beszéd 2009-hez képest 2013 végére megháromszorozta a nézettségét, az egy percre jutó átlagos nézőszám (AMR) meghaladta a 400 ezret, messze a legnézettebb közéleti műsor volt a tévében 2013 végén. 

Stabilan tartotta 200 ezer feletti nézőtáborát a köztévétől érkezett Mészáros Antónia és a vasárnapi Szabad Szemmel is. 2014-ben az ATV – jelentős részben Kálmán Olgának köszönhetően – 4,7 százalékos közönségaránnyal a negyedik legnézettebb csatorna volt a csúcsidőnek számító 6 és 10 óra közti sávban. Ez komoly eredménynek számított egy közéleti tévétől a digitális átállás idején.

Kálmán Olga felkészül az Egyenes beszéd szerkesztőségi szobájábanFotó: 444

Orbánék egészen a 2014-es választásig abban bíztak, hogy a jobbszélre tolódással meg tudják roppantani a Jobbikot, és visszaállítható a számukra ideális kétosztatú politikai erőtér, amiben a Fidesszel (az “antikomcsikkal”) szemben egy szocik ( “komcsik”) vezette tömb áll. Az ATV működése – többek közt  azzal, hogy egészen a 2014-es választásig bojkottálta és nem engedte stúdiója közelébe a Jobbikot – segítette ezt az elképzelést. A kampányban a gyülekezet aktivistái szervezték azt a tüntetéseket szervező mozgalmat is, aminek egyetlen célja volt, hogy  “Szavazz a Jobbik ellen!“.

2010 ÉS 2014 KÖZÖTT A KORMÁNY SIMICSKA LAJOS ÉS PUCH LÁSZLÓ KAPCSOLATA ÉS A STATUS QUO MEGŐRZÉSÉBEN VOLT ÉRDEKELT. A FIDESZNÉL NEM BÁNTÁK, HOGY AZ ATV VÉLEMÉNYMŰSORAI HÉTRŐL HÉTRE KISZOLGÁLTÁK A BALOS KEMÉNY MAGOT. POTENCIÁLIS VESZÉLYT INKÁBB AZ ÚJ PÁRTOKBAN ÉS SZEREPLŐKBEN LÁTTAK.

A 2014-es választási hónapokban Habony Árpád elnöki tanácsadó és Rogán Antal Rózsa Istvánon keresztül keresték a kapcsolatfelvétel lehetőségét balos vezetők, elsősorban Mesterházy Attila pártelnök és – az MSZP-ben kétirányú kapcsolatai miatt háta mögött “csapóajtónak” csúfolt  – Molnár Zsolt budapesti elnök irányába. Az ajánlat a baloldalt pártok összefogására készülő Bajnai Gordon kigolyózásáról szólt. 

“Nagyon komoly emberek teljes meggyőződéssel beszéltek bizonyos titkos találkozókról Habony Árpád és a pártot akkoriban meghatározó politikusok között. A történetek szerint az egyeztetésekben a Hit Gyülekezete közvetített, és a helyszínt is ők biztosították ezekhez” - írta Magyari Péter a 2014-es kampányról néhány hónapja, miután Botka László kifakadt az MSZP-ben elszaporodott fideszesek miatt. Mesterházy tagadta a találkozót, bár elismerte, hogy az téma volt a pártban.  Rózsa Istvánt levélben kérdeztük az esetről, de nem válaszolt a felvetésre.

A Fidesz és az MSZP egyes sejtjei közötti együttműködés ATV-s kapcsolatokon keresztül indult meg, de mindez a 2014-es kampány idején elsősorban “politikáról, kapcsolatfelvételről szólt” és nem érintette a tévén megjelenő tartalmakat.

Simicska és a bevándorlás fordított a viszonyon  

“ORBÁN ÉS SIMICSKA 2010 UTÁN ÉVEKIG KERESZTÜL AZON DOLGOZTAK, HOGY MINDEN SZEKTORBAN FÜGGŐSÉGI VISZONYOKAT HOZZANAK LÉTRE, AMIKET HA SZÜKSÉG HOZZA, SAJÁT JAVUKRA FORDÍTHATNAK. CSAK AZTÁN ÖSSZEVESZTEK” 

- foglalta össze a kormányzati törekvések lényegét egy kormányzati forrás, aki szerint ez a terjeszkedés tudatosan zajlott az ellenzéki médiatérfélen is. Orbán és Simicska már a 2014-es választások előtt opciós szerződéseket kötött a TV2-re és az Indexre, előkészítve a későbbi térfoglalásokat. 

Még a második fideszes kétharmad után sem változott a viszony: a kormánypárti kapcsolattartók nem tették szóvá, hogy az ATV – engedve a médiahatóság nyomásának – felszámolta a Jobbik-bojkottot és 2014 derekától Vona Gáborék is megjelentek a képernyőn.

2015-BEN JÖTT A FORDULAT: A SIMICSKA-AFFÉR UTÁN MÉDIAOFFENZÍVÁBA KEZDETT A KORMÁNY, ÉS KITÖRT A BEVÁNDORLÁSI VÁLSÁG. 

A reklámadó bevezetése és a geci-botrány után Orbán a nyilvánosság elfoglalására és Simicska állásainak lebontására adott parancsot. Matolcsy György jegybankelnök emberei megvették az Origót, Andy Vajna, Mészáros Lőrinc és Schmidt Mária előretolásával pedig megkezdődött a TV2, a Mediaworks és az Index megszerzéséért folytatott küzdelem. A Magyar Nemzet-Lánchíd Rádió-Hír TV triumvirátus elbukásával a kormánynak új médiabirodalmat kellett kiépíteni és szorosabbra fogni a korábban – jórészt Simicskával – kialakított kapcsolatokat. 

Ez az ATV-t is érintette: szigorodott a médiába kiutalható pénzek felügyelete, a miniszterelnök megtette Rogán Antalt kommunikációs miniszternek és hozzá utalt minden létező állami hirdetési pénzt. A 25 milliárd forintos kerettel megszűntek a bratyizások az állami cégvezetőkkel és kizárólag Rogánnal lehetett boltolni. 

Rogán Antal fogadja miniszteri kinevezését Orbán Viktortól 2015 október 19-énFotó: Botos Tamás / 444

2014 előtt az ATV személyes nexusok miatt nem foglalkozott Orbán Viktor családjával, de volt szerkesztő aki a választások után furcsállta, hogy Tiborcz István vejének ügyeiről is maximum a Híradó számol be, nagy ritkán, akkor is jobbára tőmondatokban.

”ROGÁNÉKAT NEM ZAVARTÁK A HARCIAS VÉLEMÉNYMŰSOROK, AMÍG NEM ZAJLIK ÉRDEMI OKNYOMOZÁS, NINCS RÁHELEZÉS, ÉS NEM KEZDIK EL PROPAGÁLNI A JOBBIK ÉS A BALOLDAL ÖSSZEÁLLÁSÁT.” 

2015 elejétől az éveken keresztül favoritnak számító Juhász Pétert, az Együtt társelnökét hosszú időre tiltólistára tették az ATV képernyőjén. Németh Szilárd házon belül azzal indokolta a lépést, hogy Rogán élő adásban való “bűnözőzése” miatt súlyos kártérítési perek szakadhatnak a csatorna nyakába. Simon András és Kálmán Olga perceken keresztül olvasták fel az akkori frakcióvezető helyesbítését az Egyenes Beszéd élő adásban, mint kiderült, hiába. A szerkesztőségben többen rosszul élték meg, amikor a bíróság Juhásznak adott igazat. Az Egyenes Beszéd egyik akkori stábtagja szerint az esetet a műsorszobában “egyértelműen Rogán befolyásának” tulajdonították. 

“Rózsa képes volt utolsó pillanatban is belenyúlni műsorokba kicsinyes dolgok miatt, olyan viszont nem fordult elő, mint az utóbbi két évben, amikor egyes témák kifejezetten nem kívánatosak lettek” – emlékezett vissza egy már távozott ATV-s, aki szerint nem volt véletlen, hogy hír szintjén is alig foglalkozott a tévé a 2016 márciusában kitúrt hatvanpusztai birtok ügyével. 

Németh sem szól aktívan bele a szerkesztői munkába, sok tekintetben nagy szabadságot élveznek a riporterek, de vannak “érzékeny” témák. Egy távozott munkatárs és kollégája is arról beszélt a 444-nek, 2016 őszén konfliktus is kialakult egy értekezleten, miután Németh Szilárd azt kérte a Híradó szerkesztőitől, ne foglalkozzanak az Index feltárásával és a Rogán-hálózatot szervező Kertész Balázzsal. Kivártak a tévé online szerkesztőségében is, mielőtt hírt adtak Rogán Antal és felesége helikopteres kalandjáról. A 444-nek az érintett Híradó-főszerkesztő nem akart nyilatkozni a múltbéli esetekről, de úgy tudjuk, a később menesztett Bánó András és Németh Szilárd között többször kiabálásig feszült a viszony.

A 2015 derekától súlyosbodó bevándorlási válság is alakította a programpolitikát. Németh Sándor szónoklataiban súlyos civilizációs válságként írta le a helyzetet, amiről a nyugati nemzetállamok és “Brüsszel” tehet. Nem csak a közmédiában beszélt erről, de saját híveit is arra bíztatta a Hit Csarnokában, hogy vegyenek részt a 2016 őszi kvótanépszavazáson:

A VEZETŐ LELKÉSZ ARRA HASZNÁLTA FEL A KRÍZIST,  HOGY ENYHÍTSE A KORMÁNNYAL KRITIKUS HÍVŐK POLITIKAI INDULATAIT ÉS MEGGYŐZZE ŐKET ARRÓL, ÉRDEMES TÁMOGATNI A HATALMAT

2015 decembere és 2016 ősze között nagyjából 60-70 millió forintot költött el a kormány az ATV-n különböző bevándorlásellenes kampányokra. Mivel pontos számot sem a Miniszterelnöki Kabinetiroda, sem az ATV nem adott ki a 444-nek, számszerűen annyit tudni, hogy az Echo TV és az ATV együttesen 136 millió forintot kapott a szpotok közléséért. Folyamatos volt a migránsellenes kampány a csatornán: a következő évi nemzeti konzultációt már 121 millióért hirdették az ATV-n. 

2015 decembere és 2016 ősze között nagyjából 60-70 millió forintot költött el a kormány az ATV-n különböző bevándorlásellenes kampányokra. Mivel pontos számot sem a Miniszterelnöki Kabinetiroda, sem az ATV nem adott ki a 444-nek, számszerűen annyit tudni, hogy az Echo TV és az ATV együttesen 136 millió forintot kapott a szpotok közléséért. Folyamatos volt a migránsellenes kampány a csatornán: a következő évi nemzeti konzultációt már 121 millióért hirdették az ATV-n. 

AZ ÁLLAMI HIRDETÉSEK 2016-BAN ÉS 2017-BEN IS HOZZÁVETŐLEG 300 MILLIÓT HOZTAK A TÉVÉNEK, 

ami jelentős tétel egy olyan adó esetében, amely – az opten.hu adatbázisa szerint – évi 1,6 és 2,2 milliárd forint árbevételt könyvelt el az elmúlt öt évben, átlag 30 milliós profit mellett. Egyedül a 2015-ös év volt kivétel, amikor 300 milliós műszaki fejlesztést valósítottak meg az ATV stúdiójában. 

A hiszterizált hangulatban a kormányzati gyűlöletkampányt is sikerült megtolni: 2016 májusában az ATV-n jelent meg először az a kamu hír, hogy migránsok zaklattak kézilabdás lányok Körmenden. Orbán Viktor ezután intézkedésre kérte a belügyminisztert, és az esetből országos ügy lett. Németh Sándor nyárra eljutott odáig, hogy egy interjúban az iszlám és a balliberális oldal közötti szövetség jelentette fenyegetettségről lamentált. Azt tanította: 

IRGALMAS CSAK AZOKKAL SZEMBEN LEHET AZ EMBER, AKIK SZEMÉLYESEN MEGÉRINTIK ŐT,

az ismeretlen milliókkal való együttérzés viszont képmutatás. Szinte szó szerint hangoztatta a kormányzati érveket a terroristákkal és embercsempészekkel szándékosan összejátszó európai országvezetőkkel szemben:

Az ATV-n máig futnak a gyülekezet kiadója, a Patmos Records gondozásában megjelent muszlimellenes és a bevándorlást globális konspirációként láttató  kötetek hirdetései, a holland szélsőjobboldalt vezető Geert Wilders az Iszlám háborújáról írt könyvétől a kormány által is rajongott német fantaszta Udo Ulfkotte A menekültipar c. remekén keresztül Gorka Sebestyén A Dzsihád legyőzése c. könyvéig. 

Kálmán Olga megérezte: előbb-utóbb tarthatatlan lesz a helyzet 

A KÖZÖNSÉGÜNK TÖBBSÉGE A POLITIKA IRÁNT ÉRDEKLŐDŐ, NAGYVÁROSI, DIPLOMÁS NÉZŐ. KÉT SZÉK KÖZÖTT AZONNAL A PAD ALATT TALÁLNÁNK MAGUNKAT, HA MEGPRÓBÁLNÁNK A TV2-VEL KONKURÁLNI” 

nyugtatta nézőit 2016 nyarán egy interjúban Németh Szilárd, ennek ellenére fél évvel később az ATV elkezdte sorban szerződtetni a TV2 bulvárban edzett riportereit, és ezzel párhuzamosan megkezdődött közéleti portfólió leépítése.

A folyamat többek szerint a Friderikusz-ügyel kezdődött. A showman 2013 ősze óta több mint 250 műsort forgatott a tévénél, az Indexnek adott interjújában pedig azt nyilatkozta, Németh Sándor szándékosan próbálta kifárasztani azzal, hogy megvonta műsorától a pénzeket. 2016 tavaszán aztán egy furcsa kérdést kapott:

“MÁJUS KÖZEPÉN MÁS ÜGYBEN BESZÉLNEM KELLETT NÉMETH SÁNDORRAL, AKI VÁRATLANUL AZT KÉRDEZTE TŐLEM, HOGY ÉN ORBÁN VIKTOR VESZTÉT AKAROM-E”.

Friderikusz műsorait az OTP támogatta anyagilag, de nem hozta a költségeihez mérten várt kiemelt nézettséget – az ATV átlal közölt AMR-mutatók szerint a nézettség szűk három év alatt nem közelítette meg a 200 ezret sem -, a tévé pedig csak akkor lett volna hajlandó a folytatásra, ha a műsorvezető a közéleti vonalról az infotainment irányába mozdul el.

Kálmán Olga itt még az ATV sminkszobájábanFotó: 444

A nyilvánosságban Németh igyekezett távolságot tartani a tévétől, sosem kommentált belügyeket. 2016-ban ez nem volt tartható. Előbb csak szárazon cáfolta Friderikuszt, de miután Kálmán Olga is bejelentette távozását a Hír TV-hez, nyíltan beleállt a harcba. Az eset után azt írta, azzal, hogy Kálmán nem jelezte előre távozási szándékát

„SIMICSKA ÉS SZÖVETSÉGESEI ORBÁN VIKTOR ELLENI VENDETTÁJÁNAK KÖZPONTI SZEREPLŐJEKÉNT KÍNÁLTA FEL MAGÁT”.

Kálmán Olga ezúttal nem akart nyilatkozni az ATV-s időszakáról, de azt többször elmondta már, hogy saját döntéséből igazolt a Hír TV-hez, mert 14 év után megfáradt a kapcsolata az ATV-vel. Sosem panaszkodott arra, hogy befolyásolni akarták volna munkájában. 

“Ha ez lett volna a helyzet, akkor nem vártam volna addig, amíg valaki megkeressen” - mondta erről még márciusban a 444-nek, de stúdióban ezzel együtt is a tévé vezetését is okolták, amiért nem észlelték időben a műsorvezető fásultságát. Egy korábbi munkatársa azt mondta a 444-nek: “Olga érezte a tévé jobbratolódását, tudta hogy előbb-utóbb nem lesz maradása. Nem lehetett két propagandareklám közt műsort vezetni.” Rogán Antal adta neki egyik utolsó interjúját, amikor arról beszélt, a kormány annál az ellenzéki médiumnál hirdet, amelyik hajlandó szépen kérni. 

2017-re az addig megállás nélkül ezres nagyságrendben bővülő Hit Gyülekezete  felajánlóinak száma 34 ezerről hirtelen 21 ezerig zuhant vissza. A látványos visszaesést a felekezeti életet ismerők 

Talán még a Vajna-találkozónál is rosszabbul viselte a közösség egy része Hajdú Péter bulvárpápa beejtőernyőzését, akinek kirívó életstílusával és adóügyeivel sokan nem akarnak közösséget vállalni. 2017 januárjának emlékezetes pillanat volt, amikor Tamás Gáspár Miklós élő adásban szegezte Rónai Egonnak a kérdést, hogy voltaképp

MI FOLYIK EBBEN A TELEVÍZIÓBAN?

A harmadik erő az ATV-ben Isten és Németh Sándor mögött 

Többen írták le az ATV elmúlt öt évének egyes epizódjait apa és fia küzdelmeként is. Németh Szilárd igyekezett valamennyi függetlenséget megőrizni a tévé felett az egyházzal (azaz apjával) szemben – hol kevesebb, hol több sikerrel. Kálmán Olga távozása után viszont szakmai támaszokra volt szüksége – ez lett Hajdú Péter, akinek szerződtetése egyike volt Németh Szilárd autonóm döntéseinek. A felekezetben volt is morgolódás bőven, és annak se örültek a Gyömrői úton, amikor az igazgatót Rogán Cecília oldalán fotózták le a Sziget Fesztiválon.  

Németh Szilárd Rogán Cecíliával a 2017-es Sziget fesztivál VIP-részlegébenFotó: Németh Dániel / Magyar Narancs

Németh Szilárd látványos változáson ment keresztül az elmúlt két évben, munkatársai szerint megjelenésében és kapcsolataiban is megújult: egyre többet közlekedik kormányközeli figurák társaságában, öltözködése a NER-lovagok világát idézi. A csatornája is hasonló utat jár be, igaz van aki védi elképzeléseit: a reklámadó és Kálmán Olga elvesztésével az ATV nehéz helyzetbe került a tévés piacon. Bekeményített az RTL Klub híradója, a Hír TV átfordulása és az M1 hírcsatornává alakítása miatt új konkurensekkel is számolni kellett, Hajdú pedig kétségtelenül hozta és hozza a nézettséget. 

Hajdú Péter személyes és üzleti okok miatt volt kénytelen elhagyni a TV2-t: Sarka Katával való szakítása után nem maradhatott a szűken vett fideszes elit tagja,  a bulvársajtó szerint azért, mert Bessenyei István -  Dirk Gerkens egyik bizalmasa - miatt veszítette el feleségét. 

HAJDÚ CÉGE ÚTJÁBAN ÁLLT A TV2-BE NYOMULÓ ÚJ GYÁRTÓVÁLLALATOKNAK, RÁKOSI TAMÁS ÉS HABONY ÁRPÁD ÉRDEKELTSÉGEINEK IS.

A producer-műsorvezető korábban is dolgozott már az ATV-n, régi barátja Németh Szilárd, kirúgása után néhány nappal már ott ült az igazgató irodájában, és hamar megállapodtak a közös munkáról. Hajdú azonnal Németh fontos támasza lett: Kárász Róbert, Vujity Tvrtko és később Bochkor Gábor, majd Demcsák Zsuzsa is a műsorvezető invitálására írt alá az ATV-nél. 

“Tiszta fejjel látnia kellett volna, milyen látszatot kelt, ha Demcsák Zsuzsára cseréli Mészáros Antóniát az Egyenes Beszédben” – adott példát egy munkatárs arról, mennyire ujja köré csavarta Németh Szilárdot Hajdú, akit már néhány hónap után úgy emlegettek a stúdióban,  

MINT A TÉVÉ ÉLETÉNEK HARMADIK LEGFONTOSABB SZEREPLŐJÉT, ISTEN ÉS NÉMETH SÁNDOR MÖGÖTT. 

Azt még a showman környezetében is csak találgatják, vajon érkezése szívesség a kormányoldalnak vagy megbízást teljesít, mindenesetre a Frizbi Műsorgyártó Kft. egy éven belül a csatorna legfontosabb beszállítója lett: Hajdú cége gyártja majdnem a teljes vasárnapi programot Sváby András Heti Naplójától kezdve Bochkor Gábor műsorán át az Esti Frizbiig, és ezek az adások töltik ki a hétköznap esti fél10 utáni műsorsávokat is.  

Hajdú PéterFotó: Botos Tamás / 444

Nem lehet nem észrevenni, hogy hiába rakták ki a TV2-ből, Hajdú fideszesebb mint valaha. Tavasszal a Pancho Aréna VIP-páholyáig ment, hogy lefotózhassa fiát a miniszterelnökkel, és házon belül sem titkolja közéleti érzelmeit. Többek szerint Hajdú Habony Árpáddal való kapcsolatának megromlása óta

VALÓSÁGGAL RETTEG A FIDESZTŐL”

- ami összefügghet azzal, hogy előző cége, a Frizbi Entertainment szerződései ügyében 2017 nyara óta adóvizsgálatot folytat a NAV a TV2-nél. A vizsgálattal párhuzamosan Hajdú gyanús körülmények közt megvált 500 milliós tőkével bíró cége többségétől egy frissen bejegyzett brit vállalat, a GB-UA Entertainment Ltd. javára, amiről a Bors írta meg először, hogy egy 79 éves ukrán idénymunkás tulajdonában van. A bulvárlap szerint Hajdú a válóper előtt igyekezett menteni a vagyont, de ezt az érintett cáfolta. 

“HAVAS HENRIK ÜGYE MEGMUTATTA, MIT TUD TENNI VALAKIVEL A NER, HA NEM ÁLL BE A SORBA. ÉS HAJDÚN SEM TÚL NEHÉZ FOGÁST TALÁLNI” 

- segített belelátni a bulvárkirály lelki- és pénzügyi világába egy ismerője, aki szerint a “rettegés” a szerkesztői munkában is megnyilvánul. 

Hajdú Péter és Sváby András a Heti Napló stúdiójában 2017 májusábanFotó: Hajdú Péter FB

Sváby András magazinműsora, a Heti Napló heti politikai anyagai kezdettől fogva konfliktusok forrásai. Ősszel Hajdú megtorpedózta, hogy anyag készüljön a felcsúti kisvasút körül vizsgálódó európai tisztségviselőkkel - Sváby és a stáb már ezt sem viselte jól, és rosszat tett a hangulatnak, amikor a gyülekezet látványosan manipulálta egy novemberi műsor közönségszavazását is. 

November utolsó hétvégéjén a Heti Válaszhoz jutott el elsőként az az üzenet, ami a Heti Napló szokásos heti SMS-szavazására buzdította a gyülekezet tagjait. Az adásban azt a kérdést tették fel, hogy vajon létezik-e Soros terv? A szavazáson napokig elsöprő, 90 százalékos fölényben voltak a NEM-ek, de az üzenetek kézbesítése után nagyot fordult a verseny és végül 53-47 arányban az IGEN-ek győztek. Az átlagos 20 ezerhez képest háromszor annyi, kb. 60 ezer SMS érkezett. A feszültség aztán december közepén tetőzött: akkor Hajdú azt szerette volna kijárni, hogy ne készüljön anyag a Jobbik decemberi ÁSZ-elleni tüntetésről. Az anyagot végül leforgatták, de Sváby állítólag belengette lemondását az igazgatónak. 

Hajdú kérdéseinkre azt válaszolta, azért igazolt az ATV-hez mert a TV2-nél nem hosszabbítottak vele szerződést, cégétől pedig azért vált meg, mert megkeresték egy vételi szándékkal. Amikor a nyomásgyakorlásról kérdeztük, azt írta, “tartalmi kérdésekben a producereknek is nyilván van kompetenciája, nekem is van; a Heti Napló esetebén Sváby Andrással szoktam témákat egyeztetni, szerkesztőkkel nem.”

Sokkal közelebb vagyunk egymáshoz, mint gondoltuk volna

KORÁBBAN A GYÜLEKEZET ELSŐSZÁMÚ BEVÉTELI FORRÁSA AZ EGY SZÁZALÉK VOLT ÉS A TIZED. MÁRA EZT KIEGÉSZÍTETTE A KORMÁNYZATI TÁMOGATÁS ÉS AZ ÁLLAMI HIRDETÉS”

- vázolta a felekezet üzleti tervét az egyik már idézett belsős forrás, utalva arra, hogy  2016 végén a Hit Gyülekezete 80 millió forintot kapott a kormánytól az év végi “nagy pénzosztás” idején. Németh Sándor az elmúlt egy-két évben már hívei előtt is egyre kevésbé titkolta az irányváltást, sőt tudatosan készítette elő a politikai fordulatot. 

Németh Sándor és felesége Németh JuditFotó: Kovács András / Németh Sándor FB

2017 őszén aztán olyan történt a Hit Gyülekezete történetében, amit sokat látott tagok soha nem tudtak volna elképzelni: Semjén Zsolt bejelentkezett és előadást tartott a Hit Csarnokában. Az a Semjén Zsolt, aki egyházi ügyekért felelős helyettes államtitkárként az első Orbán-kormány idején nyíltan lobbizott azért, hogy  „egyszer és mindenkorra kizárja az egyház kategóriából a destruktív, üzleti vállalkozást folytató, társadalom- és családellenes álegyházakat”

Két hónappal később, most novemberben Németh Sándor már maga invitálta Semjént a Szent Pál Akadémiára, hogy tartson teológiai előadást a diákoknak.

A LELKÉSZ AZT ÜZENTE EZZEL A HÍVEINEK: VÉGIG FOGOK MENNI A FIDESZES ÚTON, MERT EZ A GYARAPODÁS ÖSVÉNYE, AKÁRMENNYIEN MORZSOLÓDNAK IS LE MIATTA.

Több szülő kifogásolta, hogy gyerekeit kötelezték az előadáson való részvételre, amiből kisebb patália is kerekedett az akadémián. Semjén Zsolt tapsoló diákok százai előtt ölelhette meg Németh Sándort, miután valósággal megáldotta a gyülekezetet:

“NAGYSZERŰ, HOGY ÚGY VAGYUNK ITT EGYÜTT, HOGY EGYIKÜNK SEM ADOTT FEL SEMMIT. MINDEGYIKÜNK AZT MONDJA, AMIT MINDIG IS MONDOTT, ÉS KIDERÜLT, HOGY AZ ÉRTÉKEINK, A FELFOGÁSUNK SOKKAL KÖZELEBB VAN EGYMÁSHOZ, MINT AZT GONDOLTUK VOLNA, SŐT MINDEN LÉNYEGES KÉRDÉSBEN UGYANAZT GONDOLJUK.”

Semjén Zsolt teológiai előadást tart a Szent Pál Akadémián 2017 őszénFotó: Hit Gyülekezete

A választásokra már kormány és egyház kéz a kézben fordul rá. A “nagy év végi pénzosztás” közepette 2071/2017 (XII. 28.) számú  határozatában Orbán Viktor miniszterelnök és kormánya a Szent Pál Akadémiát 364 159 800 forinttal, a Hit Park területén létesítendő könyvtár létrehozását pedig 394 030 200 forinttal támogatta meg.

Néhány nappal korábban Németh Sándor az Új Exodus utolsó 2017-es számában adott nagyinterjújában köszönte meg előre az ajándékokat. Öt hónappal a választások előtt a vezető lelkész első alkalommal részletesen is kifejtette, miért állnak Magyarország kormányával közösen a történelem jó oldalán: 

“Magyarországon jelenleg nincs olyan jogszabály, amely a polgárokat a Tízparancsolat bármelyik parancsával szembefordítja, vagy annak a követésében megakadályozza. De ezt nem lehet már elmondani némely nyugati országról (…) ahol lassan már az óvodában is kötelező lesz a genderoktatás, a melegpropaganda és más családellenes felfogások, az iskolákban és a médián keresztül ráerőltetik az emberekre a kettőnél több nemi identitás elfogadását, a férfi és a nő közötti különbség megszűnését, törvényessé teszik a könnyűdrogfogyasztást, és a társadalmi többség felfogásával szemben ellenséges magatartást tanúsító kisebbségeket pozitív diszkrimináció alá helyezik. (…)

MORÁLIS ÉS SPIRITUÁLIS SZEMPONTBÓL MAGYARORSZÁG JÓ IRÁNYBA MEGY. POLITIKAI ÉS GAZDASÁGI SZEMPONTBÓL IS TALÁN A LEGKISEBB ROSSZ ÚTJÁT VÁLASZTOTTA MAGYARORSZÁG, ÉS ÚGY GONDOLOM, EBBEN A KERESZTÉNYEKNEK TÁMOGATNIUK KELL MOST MAGYARORSZÁG VEZETŐIT.”

A cikk elkészültével megkerestük Németh Szilárdot, az ATV igazgatóját, akivel sikerült is felvenni a kapcsolatot, de végül úgy döntött, hogy nem nyilatkozik. Elértük Sváby Andrást, a Heti Napló szerkesztőjét is, de elhárította kérdéseinket azzal, hogy belső ügyekről nem kíván beszélni. Az ATV igazgatóságát évekig vezető Rózsa István nem reagált megkeresésünkre. 

Címlapi kép és cím feletti grafika: Tamás Bence Gáspár.

444.hu


*


*

Top
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com